Szanowni Państwo, w imieniu Muzeum Historii Medycyny WUM i prelegenta serdecznie zapraszamy na kolejny wykład on-line,
pt. „Mam to we krwi!- transfuzjologia na przestrzeni lat”, który odbędzie się już w następny czwartek, tj. 28 października o godz. 17.00.
Prelegentem będzie dr n. med. Bartosz Chyżyński– obecnie Starszy Asystent w Katedrze i Klinice Onkologii, Hematologii Dziecięcej, Transplantologii Klinicznej i Pediatrii Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, pediatra, nauczyciel akademicki, a także pasjonat historii medycyny.
Wykład odbędzie się pod adresem: https://us06web.zoom.us/j/81230485116?pwd=eXBuTmloZURaVWthbFdoUmMrWFExZz09.
Krew jako życiodajna siła już od tysiącleci fascynowała ludzkość. Przypisywano jej wiele właściwości, w tym między innymi warunkowania charakteru, zdrowia oraz siły u poszczególnych osób. Pogląd ten najlepiej odzwierciedla opisane przez rzymskiego pisarza i historyka Plinusza Starszego spożywanie krwi gladiatorów bezpośrednio po ich śmierci na arenach przez widzów.
Krew była również w centrum obrzędów religijnych w wielu kulturach. Na przestrzeni tysięcy lat podejmowano próby zrozumienia funkcji krwi i jej wpływu na funkcjonowanie organizmu człowieka. Tak podjęte próby zaowocowały zrozumieniem procesu krążenia krwi opisanym po raz pierwszy przez Williama Harveya, jej budowy dzięki odkryciu mikroskopu przez Antoniego van Leeuwenhoek’a , a także możliwości jej zastosowania w leczeniu, do czego przyczynił się min. Ludwik Hirszfeld. Stało się do fundamentem dziedziny medycyny obecnie zwanej transfuzjologią, bez której ciężko wyobrazić sobie współczesną medycynę. Nauka znana nam obecnie jako przetaczanie krwi zgodnej grupowo rodziła się metodą prób i błędów na przestrzeni lat, a jej historia jest naprawdę fascynująca. Zapraszamy Państwa serdecznie na wykład poświęcony historii transfuzjologii oraz jej współczesnym aspektom.
Wykład organizowany jest w ramach projektu: „Poznaj tajemnice ciała ludzkiego w teatrze anatomicznym XXI wieku”, dofinansowanego
z programu „Społeczna odpowiedzialność nauki” przez Ministra Edukacji i Nauki.